Tvrdohlavosť Andreja Danka škodí Slovákom

Zablokoval legislatívu, ktorá má odvrátiť kolaps na cestách. Hrozí tak, že budeme eldorádo pre kamionistov z Európy.

Už na prelome rokov pracoval tím ministra dopravy Jozefa Ráža na kompromisnom zvýšení diaľničného mýta pre kamióny a autobusy. Zmena je povinná pre všetky členské krajiny EÚ, pretože ide o realizáciu novej európskej legislatívy (smernicu skrátene nazývame Eurovignete). Členské štáty a Európsky parlament sa dohodli, že kamióny, ktoré ničia naše cesty a do ovzdušia vypúšťajú milióny ton škodlivín musia platiť viac, aby sme mali z čoho vykryť spoločenské, čiže spoločné náklady, ktoré vytvárajú. Je spravodlivejšie, aby boli súčasťou ceny služby, s ktorou prepravcovia súťažia na trhu o zákazníkov, než ich financovať z daní všetkých, čiže aj tých, ktorí prepravu tovaru nevyužívajú.

Inde mýto zdražie viac

Znamená to, že vo všetkých členských štátoch EÚ sa teraz zvyšujú mýtne poplatky pre kamióny. Zdôrazňujem, vo všetkých, lebo je to ich povinnosť. Ak si ju nesplnia, Európska komisia ich najskôr vyzve na nápravu a potom im vyrubí pokuty.

Ešte horšie dopadnú štáty, ktorých susedia mýto zvýšia a oni nie. Okrem problémov s EK sa okamžite stanú eldorádom pre kamionistov z celej Európy. Je jasné, že všetky kamióny začnú okamžite jazdiť cez lacnejšiu krajinu a vyhýbať sa drahšej. Okamžite. Od prvého dňa, pretože informácie o výške mýta sú okamžite dostupné na internete, takže prepravcovia by nepotrebovali viac než 24 hodín na zistenie, že v susednej krajine sa dajú diaľnice používať o polovicu lacnejšie.

Z týchto všetkých dôvodov žiadna z členských krajín neváha a výška diaľničného mýta sa v tomto období zvyšuje naprieč celou EÚ. „Náklady na mýto v Nemecku narastú o 83 percent, v Maďarsku zhruba o 50 percent, v Rakúsku je navýšenie nižšie, ale tam bola doteraz najvyššia sadzba,“ opisuje šéf združenia autodopravcov ČESMAD Pavol Piešťanský.

Preprava radšej na železnici

Minister Ráž predložil veľmi vyvážený návrh. Z prepravcami sa dohodol, že zvýšenie mýta o 40 percent vykompenzuje znížením dane z motorových vozidiel. Vyvážený je tento návrh najmä v tom, že mýto platia všetci prepravcovia a dopravcovia, ktorí jazdia po našich diaľniciach (alebo cestách prvej triedy), čiže aj zahraniční, zatiaľ čo daň sa týka len slovenských podnikateľov. Vo finančnom vyjadrení by mal štát na vyššom mýte získať 100 mil. €, zatiaľ čo slovenskí autodopravcovia ušetria 32 mil. € na zníženej dani. Tých 100 miliónov je zisk od všetkých, teda vo veľkej miere od zahraničných prepravcov, tých 32 miliónov sú peniaze v prospech našich.

Mne sa viac páčil pôvodný návrh ešte úradníckej vlády, ktorá navrhovala zvýšenie ceny mýta o 80 percent. Vidím to ako spôsob vytláčania nákladnej prepravy z ciest na železnicu. Žiaľ, slovenské vlády celé desaťročia ignorujú potrebu strategického presunu osobitne nákladnej prepravy z ciest na koľaje, lebo železničná doprava a preprava je na Slovensku jednoznačne ekologickejšia (vzhľadom na rozsah elektrifikácie tratí), pre štát je lacnejšia (rozdiel v nákladoch na výstavbu a prevádzku dopravnej cesty) a spoločensky menej zaťažujúca (rýchlejšia doprava ľudí a kombinácia predošlých dvoch faktorov). Zdražovanie cestnej dopravy a prepravy je vo vyspelých štátoch štandardným nástrojom na dosiahnutie tohto cieľa, samozrejme, v kombinácii s investíciami do kvality a spoľahlivosti železníc.

Zdroj: ČT 24

Dankov pohľad z vládnej limuzíny

Berúc do úvahy všetko vyššie uvedené, pre rozumného človeka musí znieť neuveriteľne, že Andrej Danko zablokoval Rážov návrh, postavil sa proti nemu a presadil, aby bol zatiaľ vyradený z rokovania parlamentu. V jeho zvláštnom mentálnom svete ho „nevyrušila“ ani reakcia samotných slovenských autodopravcov, ktorí ho verejne upozornili, že sa s ministrom dopravy na tomto riešení dohodli a že Danko takto blokuje zníženie pre nich dôležitej dane.

Neviem si zodpovedať otázku, či šéf SNS nechápe, že koná proti záujmom našej republiky a poškodzuje obyvateľov Slovenska, alebo tomu rozumie a je mu to úplne jedno, pretože jeho jediným motívom je robiť koaličným partnerom zle. Ale zatiaľ čo pri tzv. rodičovských dôchodkoch dokážem pochopiť, že chce získať primitívne politické body nezmyselným rozdávaním vybranej skupine ľudí na úkor iných, v tomto prípade Dankov postoj škodí úplne všetkým.

Jediné, čomu rozumiem je, že ješitnému podpredsedovi parlamentu je riziko totálne upchatých diaľnic a ciest prvej triedy ukradnuté, lebo on sa vozí v aute s majákom. V podstate našťastie, lebo keď šoféruje sám, je z toho zničená dopravná infraštruktúra.